Himmel

Jag har alltid varit fascinerad av att kunna se mycket av himlen, att vara på en åker, på ett högt berg eller vid havet ger de bästa förutsättningarna. Ljuset och färgerna kan skifta i alla färger och att se det får mig att må bra.

Jag tycker om att känna mig liten i förhållande till himlen långt där borta, men fast jag känner mig liten känner jag mig så stark av att ha rymd runt mig.

Idag var färgen härligt blå med svepande moln och tre älgar fick jag med.

Jag skrev några rader för många år sedan. Allt som den handlar om, känner jag idag är att få se mycket himmel och det kan jag göra vid en stor åker också.

                                  Var mår du bäst?

Har du känt som jag, när du står på ett berg, som ända upp till himlen når. Att du förstår hur du mår. Likadant känns det vid ett hav, allt känns plötsligt så lätt.

Har du känt som jag, att vid hav och berg finns ett lugn i luften, som tränger in. Även om havet stormar och vinden viner, finns lugnet i luften kvar inne i dig.

Har du känt som jag, vid hav och berg finns en kraft du inte rår på. Den sköljer igenom mig, och inte bara utanpå. Du vet plötsligt att här mår jag bäst.                                                         

                                                                                    Annemor Carlsson 1996

2 thoughts on “Himmel

Kommentera

