Arga småfåglar

Idag när jag satt och åt frukost, knackade det på köksfönstret. När jag tittade dit satt en arg Talgoxe på spröjset och i äppelträdet bakom satt fler Talgoxar och Blåmesar och de såg väldigt upprörda ut. Några hoppade på marken och vände på tomma solrosfröskal. De flög till fröautomaten och tillbaka till grenen. Oj, plötsligt kom jag på att det måste vara slut på solrosfrön. Det är alltid Kent som fyller på och sköter om matningen av våra småfåglar. Nu har han legat på sjukhus i en och en halv vecka, och jag har inte tänkt på att maten har tagit slut. Jag gick till garaget och hämtade Solrosfrön, och när jag höll på och fyllde i frön i automaten satt de bara en meter ifrån mig och knyckte irriterat på vingar och stjärtfjädrar, som om de sade: kan du skynda dig lite, vi är faktiskt hungriga.

talgoxe

Kent är tillbaka på sjukhuset här i stan, han får inte stödja på benet på minst 8 veckor. Men de har hjälpt honom till en rullstol så han får sitta upp korta stunder. Visst har han värk men han är ändå gladare nu.

4 thoughts on “Arga småfåglar

  1. Pingback: Arga småfåglar | Min kreativitet

  2. Bra att de säger till! Talgoxar är mycket meddelsamma. Förra veckan hände en otrolig grej här hemma. När jag kom från jobbet, i skymningen, hörde jag ett fasligt väsen från det gamla äppelträdet. Jag gick dit och kikade uppåt – och får se en talgoxe sitta fast med huvudet i ett hål och en vinge utanför. Jag hämtade en stege och klättrade upp. Den satt verkligen fast och kämpade för att få ut huvudet. Jag pratade lugnande med den och strök den över ryggen i ett försök att få den att verkligen försöka komma loss igen. Den var trött, men försökte ivrigt. Efter 15 sekunder cirka kom den till sist loss med huvudet – då ser jag att det finns ytterligare en fågel där innanför! Båda flög iväg oskadda. Säkert hade de sökt natthärbärge där, men missbedömt storleken på hålet och att det faktiskt var en flik som satt och hindrade i kanten så hålet inte var riktigt runt. Men det slutade lyckligt. De hade frusit ihjäl där den natten, säkert.

    Liked by 1 person

Kommentera

