Panik

Panik och oro kallar jag de här små som jag gjorde i vintras. Akryl och de är 32 x 23 cm med ram.

Panik och oro är just vad jag känner just nu. Jag hade planerat in precis hur jag skulle sätta upp min utställning på Marys café, och jag kände mig lugn och trygg i det. Plötsligt fick jag för mig att jag skulle åka över till Marys och titta på hur långa väggarna är. De har ju inte öppnat än, så jag visste inte om någon skulle vara där, men jag hade tur. När jag kom fram kom just en av ägarna ut genom dörren och jag fick komma in och titta, hon var väldigt trevlig och tyckte det var roligt att de öppnar snart men det var mycket de skulle få klart till dess. De hade hantverkare där som målade om och grejer överallt. Det var på tre olika ställen jag skulle få hänga upp mina tavlor, väggen i växthuset mot huset, i hörnet vid beställningen fanns två korta väggar och i ett rum en trappa upp där jag mest hade tänkt på som utställningslokal. Men däruppe där jag har planerat in mina tavlor såg det ut att vara svårhängt, för det fanns stora tvärribbor på snedden tvärs över väggen. Jag blev lite ställd och kom av mig helt. Jag skulle ju mäta lite, men fick inget gjort, jag log bara och sade att det blir bra men jag kände panik och oro. Jag åkte hem och började planera om lite, men det blev bara rörigt i mitt huvud, jag ger upp. Jag har ju märkt upp och skrivit listor … men det får bli som det blir, jag kan inte tänka här hemma. Jag släpar väl med mig mina tavlor och springer runt och väljer var och hur jag ska sätta upp dem, när jag är där, och sedan blir väl nummerordningen på listan en annan än vad tavlorna hänger och så får det vara, i oordning alltså.

Jag fick för mig att jag nog ska ha lite fler mindre målningar med, så nu har jag målat för fullt och beställt fler ramar, som kommer på fredag, bara några dagar innan jag sätter upp utställningen. Spännande, fasansfullt, roligt, oroligt, lugn och panik. Jajaja det blir nog bra till slut. Nu är det i alla fall vår med Tussilago efter vägarna och Blåsippor i backarna.

2016-034

 

4 thoughts on “Panik

  1. Ja det blir nog bra, men oordningen jag tänker på är listan som är numrerad och tavlorna som också är numrerade, att de inte kommer att vara i ordning. Men det blir nog bra ändå. Tack för din kommentar Marika

    Gilla

Kommentera

